تبلیغات
گروه آموزشی مکانیک خودرو استان یزد - اشتعال تراکمی سوخت همگن

اشتعال تراکمی سوخت همگن

دوشنبه 4 مهر 1390 10:07 ق.ظنویسنده : گروه مکانیک خودرو

 
ایده اشتعال تراکمی سوخت همگن Charge Compression lgnition – hcci Homogenous در موتورهای درون سوز برای نخستین بار در سال 1979 توسط اونیشی و همکارانش برای موتورهای دوز مانه مطرح شد .

آنها دریافته بودند که متراکم کردن مخلوط همگن هوا و سوخت تا حد بروز خوداشتعالی ، می تواند تأثیر زیادی بر کاهش آلایندگی و مصرف سوخت موتور داشته باشد . این ایده را که در آغاز با عنوان " احتراق ترمز اتمسفری فعال " ( ATAC ) می شناختند ، به سرعت در موتور 10 GC محصول مؤسسه موتور پاک ژاپن (NICE ) برای ژنراتورهای ساکk به کار گرفتند .

تحقیقات ناگوچی و همکارانش نشان داد که این ایده برای حالت بار جزئی ( (Part Load بسیار مناسب است . در سال 1983 ، نجت و همکارانش این ایده را برای موتورهای چهار زمانه توسعه دادند و سرانجام در سال 1989 ، ترینگ با اطلاق عنوان HCCI به این ایده و شرح کامل خصوصیات و مزایا و معایب آن ، دریچه ای جدید را به سوی گسترش موتورهای درون سوز گشود .

ایده احتراق HCCI توانسته است با کنار هم قرار دادن ویژگی های مثبت هر یک از موتورهای اشتعال جرقه ای (Sl ) و اشتعال ( Cl ) ، قابلیت ویژه ای در کاهش میزان آلایندگی و مصرف سوخت داشته باشد .

کاهش چشمگیر Nox و ذرات معلق ، به همراه بازده گرمایی بالا و قابلیت استفاده از سوخت های متنوع سبب شده که تحقیقات بیشتری دراین زمینه انجام شود . با وجود تمام مزایای ذکر شده ، باید در نظر داشت که به کارگیری موتورها HCCI با مشکلاتی همچون کنترل زمان احتراق و آماده سازی مخلوط همگن هوا و سوخت مواجه است که مستلزم انجام تحقیقات بیشتر در این زمینه است .

یکی از راه های رفع مشکل آماده سازی مخلوط ، استفاده از گاز طبیعی به عنوان سوخت است . گاز طبیعی از نظر شیمیایی پایدار است و به راحتی می تواند مخلوط همگن با هوا تشکیل دهد . ساختار مولکولی ساده گاز طبیعی نسبت به هیدروکربن های سنگین تری مانند بنزین و گازوییل ، سبب می شود تا گونه های شیمیایی میانی کمتری در خلال احتراق آن تشکیل شود و آلاینده های خروجی تا حد چشمگیری کاهش پیدا کند .

همچنین با توجه به مقاومت آن در برابر خود اشتعالی ، می توان نسبت تراکم موتور را تا حد بیشتری افزایش داد و به این ترتیب بازدهی گرمایی را نیز را بالا برد. برای بررسی دقیق نحوه عملکرد موتورهای HCCI ، علاوه بر تجربیات آزمایشگاهی ، می توان از روش شبیه سازی موتور نیز استفاده کرد .

در این روش ، مدل های مختلف ریاضی برای شبیه سازی فرآیندهای صورت گرفته در یک موتور HCCI به کار برده می شود . هریک از این مدل های مزایا و معایب ویژه خود را دارند.

در موتورهای HCCI گاز طبیعی سوز معمولاً از افزودنی هایی همچون پروپان ، بوتان ، پروکسید هیدروژن و فرمالدهید استفاده می کنند . هر یک از این افزودنی ها بنابر ویژگی ها و محدودیت هاشان کاربردهای مختلفی دارند .

فرمالدهید یکی از پرکاربردترین این افزودنی ها است . کنتار و همکارانش نشان دادند که برای کنترل احتراق موتورهای HCCI می توان از فرمالدهیدها استفاده کرد که بر روی نرخ تولید یا از بین رفتن رادیکال های هیدروکسیل تأثیر زیادی دارد . مورسی و همکارانش نیز در تحقیقات محاسباتی خود نشان دادند که استفاده از فرمالدهید به عنوان افزودنی سوخت گاز طبیعی در موتورهای HCCI باعث می شود که مخلوط هوا و سوخت زودتر به نقطه خود اشتغالی برسد .

چن و میکی در تحقیقات خود به این نتیجه رسیدند که فرمالدهید میزان گرمادهی در واکنش های دما پایین و ساز و کار سوختن دی متیل اتر را کاهش می دهد و سبب پیش رسی احتراق می شود . بررسی دقیق عملکرد ، محدوده کاری و تعیین زمان شروع احتراق یک موتور HCCI گاز طبیعی سوز با استفاده از افزودنی فرمالدهید است .


آخرین ویرایش: - -

 
دوشنبه 20 خرداد 1398 09:58 ق.ظ

I think the admin of this web site is genuinely working hard in favor of his web site, for the reason that here every data is quality based stuff.
پنجشنبه 29 تیر 1396 07:46 ق.ظ
What's Taking place i'm new to this, I stumbled upon this I've found It absolutely useful and it has helped me out loads.

I am hoping to give a contribution & help different users like its
aided me. Good job.
چهارشنبه 28 تیر 1396 08:09 ب.ظ
I think this is among the so much significant info for me.
And i am satisfied reading your article. However
wanna remark on few common issues, The website style is great, the articles is in reality nice :
D. Excellent activity, cheers
سه شنبه 27 تیر 1396 07:43 ق.ظ
I believe everything wrote made a bunch of sense.

However, what about this? what if you were to write
a awesome title? I mean, I don't want to tell you how to run your website, but suppose you added a title that makes people want more?
I mean گروه آموزشی مکانیک خودرو استان یزد
- اشتعال تراکمی سوخت همگن is a little plain. You might look
at Yahoo's front page and watch how they write article titles
to grab people interested. You might add a related video or a
pic or two to grab readers excited about everything've written. In my opinion, it would
bring your website a little bit more interesting.
سه شنبه 27 تیر 1396 07:35 ق.ظ
Good day I am so grateful I found your weblog, I really found you by error, while I was searching
on Bing for something else, Anyhow I am here now and would
just like to say many thanks for a fantastic post and a all round exciting blog (I also love the theme/design), I don't
have time to go through it all at the moment but I have bookmarked it and also included your RSS feeds, so when I
have time I will be back to read more, Please do keep up the excellent
work.
سه شنبه 27 تیر 1396 01:45 ق.ظ
I am genuinely glad to glance at this blog posts which consists of lots of useful information, thanks for providing these statistics.
شنبه 24 تیر 1396 01:22 ب.ظ
Informative article, exactly what I was looking for.
جمعه 23 تیر 1396 06:12 ب.ظ
Appreciate the recommendation. Will try it out.
پنجشنبه 31 فروردین 1396 10:22 ق.ظ
Remarkable issues here. I'm very satisfied to look your post.
Thanks a lot and I'm taking a look ahead to contact you. Will you please drop me a mail?
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر