تبلیغات
گروه آموزشی مکانیک خودرو استان یزد - مزدا ۶ آتنزا، بیان تازه‌ای از ایمنی و حرکت

مزدا ۶ آتنزا، بیان تازه‌ای از ایمنی و حرکت

دوشنبه 13 شهریور 1391 07:35 ق.ظنویسنده : گروه مکانیک خودرو

 
خودروساز ژاپنی مزدا نمایشگاه خودروی مسکو را برای رونمایی از تازه‌ترین خودروی خود انتخاب کرده است. این خودرو از زبان طراحی Kodo و فناوری‌هایی بهره می‌برد که سطح تازه‌ای از لذت رانندگی را برای خریداران به ارمغان می‌آورند مزدا برای رونمایی از اولین خودروی نسل سوم مزدا6 که Atenza نام دارد و در سال 2014/1393 وارد بازار خواهد شد، نمایشگاه خودروی مسکو را انتخاب کرده است. این سدان با اندازه متوسط تازه‌ترین ساخته خودروساز ژاپنی است و چابک، قدرتمند و با بهره‌وری بالا به‌نظر می‌رسد.

به گزارش آتوبلاگ، در طراحی این خودرو نیز از زبان طراحی Kodo به معنی روح حرکت استفاده شده و در جلوی پنجره عریض آن که به چراغ‌های ال.ای.دی می‌رسد و یادآور طراحی سری 3 بی.ام.و است، 5 ردیف عرضی طراحی شده است.

آکیرا تاماتانی، طراح ارشد این خودرو می‌گوید: «ما در طراحی این خودرو تلاش کردیم نمودی زنده و قدرتمند را از حرکت نشان دهیم. رنگ قرمز انتخاب شده برای مزدا 6 نیز بخشی از این بیان است».

مطابق اعلام این شرکت در روسیه، این خودرو جدید از نمونه تازه‌ای از موتورهای Skyactiv بهره می‌برد که ‌Skyactiv-G یا موتور بنزین‌سوزی به گنجایش 2.5 لیتر است و می‌تواند توانی معادل 141 کیلووات یا 189 اسب‌بخار را تولید کند. این خودرو دیفرانسیل جلو است و توان تولید شده را به کمک جعبه‌دنده شش‌سرعته خودکار به دو چرخ جلو انتقال خواهد داد. تولید موتور دیزلی مشابهی نیز پیش‌بینی شده است.

حداکثر گشتاور نیروی خودرو 210 نیوتن‌متر در دور موتور 4000 دوردردقیقه خواهد بود.

متخصصان این شرکت می‌گویند تلاش شده با به کارگیری فناوری SKYACTIV و زبان طراحی KODO سطح تازه‌ای از لذت راننگی تعریف شود که حتی پیش از روشن کردن خودرو آغاز می‌شود.  

طراحی خودرو نمایشی از قدرت و حرکت است که تلاش شده با رعایت تناسب میان بخش‌ها و جمع‌‌وجورتر کردن فضای صندوق عقب تصویر بهتری داشته باشد.

کاهش وزن این خودرو و بهبود طراحی آن باعث شده مقاومت پیچشی این نمونه تازه تا 30درصد کاهش پیدا کند. صدای موتور نیز با بلوکه‌کردن راه‌های رسیدن صدا به بدنه، کمتر از پیش به گوش سرنشینان می‌رسد.

طراحی فوق‌العاده این خودرو از لحاظ آیرودینامیک و بهبود طراحی بخش‌هایی که زیر کف آن قرار دارند، باعث شده ضریب مقاومت هوای این مزدای جدید در بهترین شرایط به عدد باورنکردنی 0.26 برسد.  

این اولین‌بار است که چراغ‌های ال.ای.دی و هاله باریکی از نور که دورتادور آنها را احاطه کرده در یکی از تولیدات مزدا که قرار است وارد خط تولید شود، مورد استفاده قرار می‌گیرد.

برای رنگ‌آمیزی این خودرو، مزدا از فناوری تازه‌ای بهره گرفته تا بتواند Soul Red را برای اولین‌بار به کار بگیرد. این رنگ شادابی و سرزندگی را برای نسل سوم مزدا 6 به ارمغان آورده است.

فضای داخلی خودرو جادار، بزرگ و با هدف ارائه امکان رانندگی بهتر به خریداران طراحی شده است. طول این فضا حدود 3 متر است و تا سقف نزدیک به 1متر ارتفاع دارد.

برای سرنشینان دیگر نیز فضایی امن و وسیع طراحی شده که دسترسی به تهویه و دیگر امکانات پیش‌بینی شده در آن برای افراد ساده است.

برای دستگیره در و بخش‌های دیگری که نیاز به باز و بسته شدن دارند از مواد نرمی استفاده شده و برای طراحی فضای داخلی و صندلی‌ها از دو رنگ استفاده شده است.

فاصله 2830 میلی‌متری میان محور چرخ‌های جلو و عقب باعث شده فضای داخلی وسیعی مخصوصا برای سرنشینان عقب خودرو فراهم شود و چرخ‌های 19 اینچی باعث خواهند شد پایداری خودرو بیشتر شده و حداقل تکان‌های ممکن به سرنشینان وارد شود. این خودرو اولین مدل تولید شده توسط مزدا است که از سیستم ترمز بازیافت انرژی i-ELOOP بهره می‌برد. در کنار این سیستم خودرو به i-stop نیز مجهز است که می‌تواند در شرایط توقف خودرو موتور را خاموش کرده و در زمانی حدود 0.35 ثانیه آنرا مجددا روشن کند.

کاتالیست مورد استفاده در اگزوز این خودرو که توسط نانوفناوری تهیه شده، می‌تواند فرایند پالایش گازهای خروجی را بهتر انجام داده و از میزان مصرف فلز گران‌قیمت مورد نیاز بکاهد.  

برای بهبود ایمنی این خودرو از HBC یا سیستم کنترل نور بالا استفاده شده که حسگرهایی را برای تشخیص خودکار خودروهایی که در مسیر حرکت می‌کنند، به کار گرفته و در شب‌ها بنا به نیاز نور پایین یا بالا را استفاده می‌کند تا احتمال تصادم را به حداقل برساند.

علاوه بر این خودرو به AFS یا سیستم تطبیقی روشنایی جلو مجهز شده که با برآورد پیچش فرمان و سرعت خودرو انحنای مسیر را پیش‌بینی کرده و دقیقا مسیری را که خودرو در آن به حرکت ادامه خواهد داد، روشن می‌کند.

سیستم‌های کمکی دیگری مانند HLA یا سیستم کمکی ارتفاعات برای این مزدای جدید در نظر گرفته شده‌اند که هنگام سفر در  ارتفاعات مانع از به عقب حرکت کردن خودرو در هنگام ترمز گرفتن خواهند شد.

سیستم ESS یا سیگنال توقف اضطراری زمانی وارد عمل خواهد شد که راننده در سرعتی معادل 50 کیلومتربرساعت یا بیشتر ناچار به توقف اضطراری شود. در این صورت چراغ‌های خطر به سرعت روشن و خاموش می‌شوند تا به رانندگان پشت سر هشدار بدهند.

RVM یا کنترل قسمت عقب خودرو نیز در سرعت‌های بالای 30 کیلومتربرساعت فعال خواهد شد تا خودروهایی را در مسیر حرکت می‌کنند یا در نقطه کور راننده قرار دارند، رصد کند و زمانی که فرد با زدن چراغ راهنما نشان دهد قصد تغییر مسیر دارد، حضور احتمالی آنها را به او هشدار بدهد.

سیستم هشدار تغییر خط یا LDWS نیز از یک دوربین برای بررسی حرکت راننده در لاینی که متعلق به اوست، استفاده می‌کند. این سیستم برای جلوگیری از تصادف در صورت تغییر ناگهانی و غیرعمدی خط به راننده هشدار خواهد داد. این سیستم و سیستم‌های هشدار و ایمنی که پیش از این در این گزارش مطرح شدند تنها بخشی از سیستم‌های ایمنی پیش‌بینی شده برای مزدای جدید هستند


آخرین ویرایش: دوشنبه 13 شهریور 1391 07:43 ق.ظ

 
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر