تبلیغات
گروه آموزشی مکانیک خودرو استان یزد - عوامل موثر بر صدای لنت اتومبیل و راههای حذف صدا

عوامل موثر بر صدای لنت اتومبیل و راههای حذف صدا

پنجشنبه 12 آبان 1390 12:22 ب.ظنویسنده : گروه مکانیک خودرو

 
لنت ترمز یكی از قطعات مصرفی در اتومبیل با درجه ایمنی Grade A یا فوق ایمنی است كه این درجه ایمنی نشان از اهمیت فوق­العاده این قطعه به ظاهر ساده دارد. در ترمز­گیری­های شدید و در مواقع حساس كه بحث ایمنی جان سرنشینان خودرو و خسارات مالی سنگین مطرح است، اهمیت لنت ترمز بیشتر مشخص می­شود. اما یكی از مواردی كه رانندگان اتومبیل گاه­و­بیگاه با آن سروكار دارند، صدای ناشی از لنت براثر ترمز كردن است. این صدا گاه در مواقع خاصِ حركتی و گاه به دلیل استفاده از نوعی ماده به­خصوص در لنت و یا اجزای سیستم ترمزی، تولید و باعث مراجعه مكرر دارندگان خودرو به نمایندگی شركت­های خودروساز یا سایر تعمیرگاه­ها می­شود زیرا سبب ایجاد احساس عدم اعتماد راننده به سیستم ترمز می­گردد و این تصور را به­وجود می­آورد كه عملكرد آن اشكال دارد. این مسئله مختص یك یا چند كشور نیست بلكه موضوع روز بسیاری از شركت­های مهم خودروساز و قطعه­ساز در دنیاست و باعث تحمیل هزینه­های گزافی به آنها شده است. هم اكنون تحقیق در این زمینه باعث تعریف پروژه­هایی در سطوح بالای تحقیقاتی در دانشگاه­های معتبر با استفاده از دستگاه­های بسیار پیشرفته شده، اما نكته حائز اهمیت آن است كه هر صدای ترمزی لزوماً به مفهوم وجود عیب نیست. در ادامه به تعریف انواع صداهای ترمز و ارائه راهكارهای پیشنهادی برای حذف آنها می پردازیم

لنت ترمز یكی از قطعات مصرفی در اتومبیل با درجه ایمنی Grade A یا فوق ایمنی است كه این درجه ایمنی نشان از اهمیت فوق­العاده این قطعه به ظاهر ساده دارد. در ترمز­گیری­های شدید و در مواقع حساس كه بحث ایمنی جان سرنشینان خودرو و خسارات مالی سنگین مطرح است، اهمیت لنت ترمز بیشتر مشخص می­شود. اما یكی از مواردی كه رانندگان اتومبیل گاه­و­بیگاه با آن سروكار دارند، صدای ناشی از لنت براثر ترمز كردن است. این صدا گاه در مواقع خاصِ حركتی و گاه به دلیل استفاده از نوعی ماده به­خصوص در لنت و یا اجزای سیستم ترمزی، تولید و باعث مراجعه مكرر دارندگان خودرو به نمایندگی شركت­های خودروساز یا سایر تعمیرگاه­ها می­شود زیرا سبب ایجاد احساس عدم اعتماد راننده به سیستم ترمز می­گردد و این تصور را به­وجود می­آورد كه عملكرد آن اشكال دارد. این مسئله مختص یك یا چند كشور نیست بلكه موضوع روز بسیاری از شركت­های مهم خودروساز و قطعه­ساز در دنیاست و باعث تحمیل هزینه­های گزافی به آنها شده است. هم اكنون تحقیق در این زمینه باعث تعریف پروژه­هایی در سطوح بالای تحقیقاتی در دانشگاه­های معتبر با استفاده از دستگاه­های بسیار پیشرفته شده، اما نكته حائز اهمیت آن است كه هر صدای ترمزی لزوماً به مفهوم وجود عیب نیست. در ادامه به تعریف انواع صداهای ترمز و ارائه راهكارهای پیشنهادی برای حذف آنها می پردازیم.

انواع صدای ترمز
صدای لنت ترمز با توجه به شدت و بلندی آن ولی به­طور كلی صدای ارتعاش آرام را ناله (Groan) و صدای ارتعاش سریع را جیغ (Squeal) می­نامند.

فاكتورهای طراحی لنت ترمز اتومبیل
در طراحی لنت موارد زیر باید در نظر گرفته شود:
شیار میانی لنت ترمز به عنوان نشانگر حد مجاز استفاده از لنت ترمز همچنین محلی برای خروج گاز و گرد و غبار ناشی از مصرف لنت است.
1- در شرایط متفاوت جوی می­بایست كارایی یكسانی داشته باشد. این كارایی مطلوب باید در محدوده متفاوت دمایی هنگام رانندگی نیز حفظ شود.
2- پدال­گیری خوب در تمام مواقع.
3- طول عمر بالا (به لحاظ صرفه اقتصادی)
4- قابلیت عملكرد در شرایط متفاوت، بدون ایجاد صدا.
5- لنت باید به نحو مطلوبی توانایی توقف خودرو را داشته باشد.
6- محدودیت­های ابعادی برای مونتاژ.
7- عدم استفاده از مواد آزبستی.
8- خروجی غبار كمتر (به ­منظور تمیز باقی ماندن چرخ)

میزان خروجی غبار لنت و تفاوت سطوح داخلی دو چرخ گاه استفاده از یك ماده نرمتر برای لنت به ­منظو جلوگیری از ایجاد صدا پیشنهاد می­شود كه این موضوع به كاهش عمر لنت می­انجامد.

مواد مورد استفاده در لنت ترمز
در این قسمت با بخش­های اصلی ساختمان لنت ترمز آشنا می­شوید زیرا شاید در برخی موارد تغییر ساختار مواد مصرفی در لنت، یكی از راه­های حذف صدا باشد. موادی كه در تركیب لنت مورد استفاده قرار می­گیرند، عبارتند از: مواد اصطكاك­زا مثل گرافیت، پودر فلز مانند سرب، روی، برنج و آلومینیم، مقیدكننده­ها، پُر­كننده ها و عوامل بهبود­دهنده كه در ادامه به تشریح هر ­یك می پردازیم.

1- پودر فلز به منظور افزایش مقاومت مواد در برابر دما و سایش به تركیب اضافه می­شود.
2- مقیدكننده­ها (Binder): چسب­هایی هستند كه مواد اصطكاكی را كنار هم نگه می­دارند. رزین Phenolic رایج­­ترین نوع آن است.
3- Filler ها همانند تراشه­های لاستیكی هستند كه در مقادیر كم برای كاهش صدای لنت به تركیب افزوده می­شوند.

تاثیر نوع لنت ترمز بر ایجاد صدا
تنوع بسیار نوع لنت و تركیبات موجود در آن، تاثیر قابل­توجهی بر صدای تولیدی لنت می­گذارد. در ذیل به بعضی از پارامترهای مربوط به آن اشاره می شود:

لنت­های نیمه فلزی: معمولاً باعث ایجاد صدا می­شوند كه این مسئله به­دلیل سختی بیشتر آنها نسبت به لنت­های غیر­آزبستی است. تركیبات فلزی این نوع لنت­ها، هنگام ترمز­گیری و سایش فلز به فلز باعث ایجاد صدای جیغ می­شود.
مقدار Fillerها و Binderها در ماده اصطكاكی لنت تفاوت چشمگیری در میزان صدای جیغ تولیدی از لنت­های جلو یا عقب ایجاد می­كند. در این حالت افزودن اجزایی نظیر گرافیت،كربن و تركیبات بهبود­دهنده لاستیكی می­تواند باعث كاهش صدای لنت شود. اضافه كردن برنج می­تواند باعث رفع ارتعاشات و همچنین تمیز­كاری دیسك و یا كاسه چرخ شود.
شكل هندسی لنت نیز می­تواند بر میزان صدای تولیدی موثر باشد. لنتی با گوشه­های پخ­خورده می­تواند روی دیسك ترمز، بدون ایجاد ارتعاش بلغزد. همچنین لنت­های چاك­دار باعث تغییر فركانس لنت­های مرتعش می­شوند.
بعضی لنت­ها پوششی ویژه دارند كه به سطح دیسك منتقل می­شود. این پوشش­ها باعث ایجاد یك نوع فیلم روی دیسك می­شوند كه ارتعاش و صدا را كاهش می­دهد.
صدای جیغ ترمز عقب اغلب به­دلیل انباشته شدن گرد لنت و ... بین لنت­ها و كاسه چرخ تولید می­شود. برای حل این مشكل، گرد و غبار ناشی از لنت ترمز را از روی كفشك­ها و صفحه پشت­بند لنت و اجزای مربوطه پاك كنید.

اقدامات اولیه برای حذف صدای ترمز اتومبیل
علت اولیه صدای ترمز ارتعاش است. در ترمزهای دیسكی ارتعاشات می­تواند بین لنت و دیسك، لنت و كلیپر یا كلیپر و اتصالات نصب شده بر روی آن وجود داشته باشد. در ترمزهایی كه از سیستم كاسه چرخ استفاده می­كنند، ارتعاشات می­تواند بین كفشك و كاسه چرخ یا كفشك و صفحه پشت­بند آن ایجاد شود. همچنین ارتعاش در یك قسمت می­تواند باعث تحریك و ایجاد ارتعاش در قسمت دیگر شود؛ به­خصوص كه قطعات پیوسته در حال سبكتر شدن هستند و به این ترتیب ارتعاش آسانتر صورت می­گیرد.
برای حذف صداهای اولیه، استفاده از صلبیت اجزای سیستم ترمزی در اولویت است كه در طراحی سیستم های ترمزی، دمپینگ یا حذف­كننده ارتعاش اولیه توسط عوامل ذیل قابل اجراست:

1- هنگام ترمز به دقت گوش كنیم و ببینیم صدایی از لنت شنیده می­شود یا نه و در صورت لزوم چك كنیم لنت­ها در جای خود محكم هستند؛ به طوری كه با دست جابه­جا نمی­شوند.
2- استفاده از عایق ها كه Shim نیز نامیده می­شوند. در­حقیقت عایق­ها یك مجزا­كننده­اند كه همانند بالشتك عمل می­كنند و برای جلوگیری از ارتعاشات مورد استفاده قرار می­گیرند. اگر لنت­ها در جای خود به­درستی نصب شده باشند ولی هنوز صدا تولید ­كنند، یكی از ارزانترین و موثرترین راه­ها برای از بین بردن صدای مذكور این است كه لنت­ها را از جای خود در­آوریم و پشت آنها Shim نصب كنیم زیرا Shimها ارتعاشات بین لنت و كلیپر را كاهش می­دهند.
3- گیره­ها كه با محكم كردن اتصالات و اجزا به یكدیگر باعث افزایش صلبیت سیستم ترمزی می­شوند باید امتحان گردند و مطمئن شویم به­درستی نصب شده­اند و در جای خود محكم هستند.
4- همه گیره­ها، پین­ها و فنرها كه به­واسطه دمای بالای ترمز حالت فنری خود را از ­دست داده و شُل شده اند باید تعویض شوند.
5- تمیز كردن و روغنكاری متعلقات كلیپر به حذف ارتعاشات كمك می­كند. ارتعاشات می­تواند به­دلیل خرابی یا لق بودن قطعات و اجزای مربوطه باشد.
6- جایگزینی پین­ها و بوش­ها نیز می­تواند به عنوان یك راه­حل در نظر گرفته شود.
7- اگر كلیپر بسیار كهنه شده است و لَق­لَق می­زند، شاید تعویض آن تنها راه حل ممكن باشد.
8- یكی دیگر از علل صدای جیغ در ترمزهای عقب، تماس ضعیف بین كفشك و كاسه چرخ است كه این مشكل با جایگزینی لنت­های ترمز عقب یا پرداخت مجدد سطح داخلی كاسه چرخ قابل­حل است.
9- گرفتن لَقی اجزای سیستم ترمز عقب كه باعث ایجاد ارتعاش بین صفحه پشت­بند و لنت ترمز عقب و در­نهایت عامل ایجاد صداست، یكی دیگر از راه­های حذف صدای ترمز عقب به­شمار می­رود.

تاثیر دیفرانسیل جلو یا دیفرانسیل عقب بودن خودرو بر صدای ترمز
خودروهای دیفرانسیل جلو یا عقب به ­علت وجود تفاوت اساسی در سیستم های انتقال قدرتشان، بر عملكرد سیستم­های ترمزی خود تاثیر می­گذارند.

1- در طراحی، اجزای سیستم ترمزی در خودروهای دیفرانسیل جلو كوچكتر و دارای جرم كمتری هستند لذا دمپینگ موثری روی سطح نویز اولیه نخواهند داشت؛ در حالی­كه اجزای سیستم ترمزی در خودروهای دیفرانسیل عقب به­دلیل داشتن اجزای سنگین­تر نظیر تعلیق، Spindle و فریم های بزرگ، نویز اولیه را جذب می­كنند.
2- در خودروهای دیفرانسیل جلو بخش عمده عمل ترمز­گیری توسط ترمزهای جلو و بخش كمتری از آن توسط ترمزهای عقب انجام می­شود؛ در حالی كه این قضیه در خودروهای دیفرانسیل عقب حالت ضعیفتری دارد. به این دلیل دمای عملكرد در خودروهای دیفرانسیل جلو بسیار بالاتر است كه نتیجه آن، افزایش درصد شیشه­ای شدن و همچنین افزایش صدای جیغ لنت در لنت­های ترمز جلوست.

ملاحظات تولیدی و مونتاژی برای حذف صدای ترمز
صداهایی كه در ترمز­گیری سبك تولید می­شود، متناسب با دوران چرخ است و احتمال دارد تا توقف كامل خودرو ادامه یابد؛ به خصوص هنگامی كه فشار كمی به پدال وارد می­شود. برای تشخیص این مشكل می­بایست موارد ذیل آزمایش شود:

Rotor Run Out
انحراف زیاده از حد دیسك باعث سایش نا­منظم دیسك و لنت و همچنین حركت لنت هنگام درگیری یسك با لنت می­شود كه در نهایت ارتعاشِ به­وجود آمده سبب ایجاد صدا خواهد شد. انحراف دیسك باعث سایش نا­منظم می­شود.


Parallelism
ضخامت دیسك می­بایست حداقل در 4 نقطه چك شود. تغییرات در ضخامت دیسك می­تواند به حركت لنت و ایجاد نویزهای ناخواسته بینجامد. در مواردی كه ضخامت لنت كم می­شود، لنت به سمت داخل حركت می­كند و هنگامی كه ضخامت لنت افزایش می­یابد، لنت به سمت خارج رانده می­شود كه این جابه­جایی به سمت داخل یا خارج باعث ایجاد صدا می­شود. لنگی دیسك باید امتحان شود. ضخامت دیسك باید یكسان باشد.

Material Transfer
اگر یك اصطكاك ناهمگون و غیر­یكنواخت در سطح دیسك اتفاق بیفتد، ممكن است باعث ایجاد لغزش یا چسبندگی به­واسطه اصطكاك كمتر یا بیشتر شود. این اصطكاك غیر­یكنواخت در بعضی موارد باعث حركت آسان و در مواردی باعث حركت كُند لنت روی دیسك می­شود كه خود، عامل ایجاد ضربان و نوسان است. بسیاری از سازنده­ها با این مسئله مواجه بوده­اند، كه علت آن استفاده از ماشین­های تراش دانسته شده است.
اصطكاك غیر­یكنواخت باعث ایجاد نقاط سرد و گرم و نقاط غیر­هم­­دما بر روی لنت خواهد شد.

Loose Parts
همه قطعات باید از لحاظ شُل بودن امتحان شوند.

Non Directional Finish
خطوط جهت­داری كه هنگام فرایند ماشینكاری روی دیسك به­وجود می­آیند باعث جابه­جایی لنت می­شوند. برای رفع این مشكل می­بایست فرایند تولید به گونه­ای باشد كه روی دیسك، شیار ایجاد نكند.

ارتباط نوع صدای ترمز و نوع عیب
ترمزها بازه­های متفاوتی از صدا را هنگام ترمز­­گیری یا رها كردن ترمز تولید می­كنند. عملكرد مواد مصرفی در لنت­ها كه به منظور اتلاف انرژی مورد استفاده قرار می­گیرند، با ایجاد نویز و حرارت همراه است. در نتیجه جیغ گاه­و­بیگاه ممكن است عادی باشد كه علت آن سرما، گرما، رطوبت، برف، گِل، نمك و ... است. به عبارت دیگر جیغ گاه­و­بیگاه همیشه به مفهوم وجود مشكل و یا كاهش اثر ترمز نیست. به یاد داشته باشید كه بعضی صداها طبیعی­اند و رفع آنها به هیچ ترمیم و یا تعمیری نیاز ندارد، نظیر:

1- صدای جیغ: هنگامی كه ترمزها سرد هستند و معمولاً در صبحگاه شنیده می­شود. این صدا طبیعی است و به هیچ سرویسی نیاز ندارد. به این پدیده Morning Sickness نیز می­گویند. گاهی اوقات صدای جیغ تولیدی نشانگر نیاز خودرو به لنت ترمز جدید است.
2- صدای جیغ بلند ممتد: وقتی خودرو در حال حركت است و ترمز گرفته می­شود یا حتی زمانی كه ترمز­گیری انجام نمی­پذیرد، شنیده می­شود. این صدا هنگامی كه نشانه روی لنت ترمز با دیسك تماس پیدا می­كند، تولید می­شود و نشان می­دهد كه لنت تمام شده است و باید تعویض شود.
همچنین هر سیستم ترمزی می­تواند در دفعات زیاد ترمز­گیری در ترافیك­های سنگین یا جاده های پر فراز ­و­ نشیب، نویز تولید كند. در چنین شرایطی، دمای دیسك و لنت بسیار بالا می­رود. در این دما جیغ ترمز به علت تغییرات متالورژیكی است كه در سطح دیسك و یا لنت اتفاق می­افتد كه علت آن نیز ایجاد یك سطح سخت با عمق كم روی سطح لنت و یا دیسك است.
3- صدای ناله در طول توقف: این صدا معمولاً به­دلیل لعابی یا شیشه­ای ­شدن سطح دیسك به­واسطه ترمز­های سنگین و متوالی تولید می­شود و برای رفع آن باید لنت­ها تعویض شوند و سطح دیسك دوباره پرداخت گردد.
4- صدای نویز: فقط یك­ بار هنگام ترمز­گیری از سیستم تعلیق جلو شنیده می­شود. این صدا نتیجه جابه­جایی و حركت لنت­ها در جهت دوران دیسك است و اگر پدال ترمز محكم فشرده شود، احتمال تولید صدا كمتر می­شود. برای رفع این عیب باید از نصب صحیح لنت­ها، گیره­ها و Shimها مطمئن شویم.
5- نویز چند­گانه: فقط یك بار بعد از روشن كردن موتور شنیده می­شود. این صدا مربوط به سیستم خودآزمای ترمز ABS است و به هیچ­گونه سرویس و تعمیری نیاز ندارد. سیستم ترمز ABS دارای یك بخش خودآزماست كه در بعضی مدل­ها پس از روشن شدن خودرو و با اولین ترمز­گیری و در برخی دیگر بعد از آن­كه سرعت خودرو برای اولین بار به حد معینی رسید، عمل می­كند.

دسته بندی صدای ترمز بر اساس فركانس تولیدی

Low Frequency Noise
این صدا در فركانس­های بین 100 تا 1000 هرتز قرار دارد. این بخش از صدا به­واسطه تحریك نیروی اصطكاك در سطح دیسك و لنت ایجاد می­شود. در این حالت انرژی داده شده به سیستم به صورت یك پاسخ ارتعاشی در اتصالات و اجزای مرتبط با سیستم ترمزی ظهور پیدا می­كند.


تكنیك­های حذف Low Frequency Noise
الف. بهینه كردن سختی، جرم و دمپینگ اجزای سیستم كه با تغییر ماده، سختی اجزای تعلیق و افزودن TMDها قابل اجراست. این راه­حل نتیجه چندان مطلوبی در­بر ندارد زیرا تنها باعث جابه­جایی فركانس صدا آن ­هم به اندازه 100 هرتز می­­شود.
ب. راه دوم، كاهش Forcing Function است كه با استفاده از مواد اصطكاكی جدید امكان­­پذیر خواهد بود و نتیجه آن، كاهش صدای تولیدی است. به این منظور چند ماده اصطكاكی كه گمان می­رفت در تولید صدا موثر باشند، مورد ­بررسی قرار گرفتند تا سرنخ­های پتانسیل ایجاد صدا شناسایی شوند. پیشتر، بارزترین خاصیتی كه آن را با تولید صدا همزاد می­دانستند، قابلیت انتقال گشتاور مواد اصطكاكی بود. گراف ذیل نشان­دهنده گشتاور انتقال­یافته توسط مواد اصطكاكی غیر­آزبستی و مواد اصطكاكی نیمه­فلزی بر حسب صدای تولیدی است. از گراف زیر، می­توان چنین نتیجه گرفت كه میزان گشتاور خروجی عامل تولید صدا شناخته نمی­شود زیرا حتی در مواردی با انتقال گشتاور كم نیز صدای مذكور وجود دارد. در عوض با توجه به تركیباتی كه خروجی گشتاور آنها آزمایش شده است، شناسایی مواد اصطكاكی صدا­دار و مواد اصطكاكی بی­صدا عملی گردید.


تولید یا عدم تولید صدا با توجه به نوع ماده مصرفی
نكته قابل ­توجهی كه در طول آزمایش­های مختلف مشخص شد، این بود كه یك ماده اصطكاكی كه برای یك سیستم ترمزی بی­صدا یا كم­صدا به­كار می­رود، لزوماً برای سیستم ترمزی بی صدا یا كم­صدای دیگر كاربرد ندارد.

Low Frequency Squeal
پهنای باندی بالاتر از 1000 هرتز و كمتر از 5000 هرتز دارد.

تكنیك­های حذف Low Frequency Squeal
راه حلی كه برای حذف صدا با فركانس مذكور پیشنهاد شده، جدا­سازی مودهای كلیپر و دیسك ترمز است. به­واسطه قیود موجود در سیستم ترمز، تغییر در دیسك ترمز راه­حل آسانتری به نظر می­رسد؛ گر­چه هیچ دلیلی مبنی بر این­كه كلیپر جزئی از راه حل نیست، وجود ندارد.
با تغییر مشخصه­های دینامیك سازه­ای دیسك ترمز نظیر جرم، دمپینگ و سختی دیسك می­توان به راه­حل فوق رسید اما آسانتر از آن، جایگزینی ماده مصرفی است كه استفاده از Damped Iron به­جای چدن خاكستری راه­حل مناسبی به نظر می­رسید كه هدف از آن، كاهش دامنه نوسان دیسك است. در واقع ابتدا فرض می­شد كه با افزایش دمپینگ ناشی از جایگزینی ماده Damped Iron دامنه نوسان دیسك كاهش می­یابد و Low Frequency Squeal حذف می­­شود اما با آزمایش­های بیشتر مشخص شد كه دمپینگ هیچ نقشی در حذف صدای مذكور ندارد بلكه به­طور موثری باعث جابه­جایی فركانس تشدید می­شود. به طور مثال در یك مدل خاص باعث جابه­جایی فركانس تشدید از 2600 به 400 هرتز شده است.

High Frequency Squeal
در فركانس­های بالاتر از 5000 هرتز تولید می­شود. در طول سال­ها راه­حل­های متفاوتی برای كاهش آن ارائه شده است ولی هیچ­كدام از آنها راه حل مطلق نیست.

تكنیك­های حذف High Frequency Squeal
الف. كاهش سختی لنت یا افزایش سختی دیسك به شرط عدم تغییر ضریب اصطكاك باعث كاهش صدای مذكور خواهد شد. در تصور عمومی افزایش سختی دیسك موجب افزایش امپدانس مكانیكی دیسك می­شود و آن را در مقابل پاسخ­دهی به نیروهای ورودی، مقاومتر می­كند. اما نكته اساسی، جابه­جایی وضعیت [mode] پاسخ است.
ب. بر اساس آزمایش­های صورت­گرفته با دستگاه دینامومتر مشخص شد كه دیسك­ها با ابعاد موجود بیشترین صدا را تولید می­كنند ولی افزایش یا كاهش سطح سایش دیسك سبب كاهش صدا به میزان قابل­توجهی می­شود كه در شكل ذیل نمایش داده شده است. میزان تغییرات شدت صدا با توجه به میزان سطح سایش
ج. از دیگر عوامل موثر بر تولید صدا, هندسه لنت است كه عامل مهمی در توزیع فشار بر دیسك به­شمار می­آید. در شكل ذیل لنت­ها با كاهش 20درصد طول كمان با طول اولیه یعنی پیش از شروع مصرف مقایسه شدند. این كاهش، یك مقدار بهینه در تغییر طول كمان لنت محسوب می­شود. (نواحی خاكستری نشان­دهنده بخش­های برداشته شده­اند.)
د. روش دیگر كاهش صدا استفاده از عایق­های صداست. عایق­های صدا از دو یا چند لایه فلزی تشكیل شده­اند كه بین این لایه­ها مواد ویسكوالاستیك به­كار می­رود. ماده ویسكوالاستیك ماده­ای چسبناك و لاستیكی­مانند است كه بین دو لایه فلزی قرار می­گیرد.
دو تئوری برای علت حذف صدا توسط این عایق­ها وجود دارد: یكی تاثیر ماده ویسكوالاستیك بر مقاومت ظاهری بین كلیپر و صفحه فلزی پشت لنت است و دیگری، افزایش دمپینگی است كه ماده ویسكوالاستیك بر عناصری كه روی آنها نصب شده است، اعمال می­كند. اما نكته قابل توجه، وابستگی عملكرد عایق به دما و فشار است؛ به طوری كه دینامیك این­گونه مواد به میزان قابل­توجهی تحت تاثیر عوامل فوق قرار دارد. در روش دیگری كه در برخی از كارخانه­های لنت­ساز داخلی نیز مورد استفاده قرار می­گیرد، پشت صفحه فلزی لنت یك ماده پلیمری با مقاومت حرارتی بسیار بالا پاشیده می­شود كه نقش آن، گرفتن ارتعاشات و حذف صداهای ناشی از آن است.

نكات اجرایی در تعویض لنت ترمز
هنگام تعویض لنت ترمز، دیسك ترمز را با آب و صابون تمیز كنید تا حالت مغنطیسی سطح دیسك برطرف شود زیرا این كار باعث جدا شدن همه ذرات از سطح دیسك می­شود؛ در غیر این صورت ذرات مذكور بین دیسك و لنت­ها باقی می­مانند و شاهد پدیده لرزش و ایجاد صدا خواهیم بود.
نكته قابل توجه این است كه پس از تعویض لنت­ها نیاز به گذشت زمان است تا سطح دیسك دوباره به میزان مناسب صاف شده و تماس كامل بین دیسك و لنت ایجاد شود زیرا در بسیاری موارد، هنگام استفاده از لنت ترمز جدید صدای جیغ آن را هنگام ترمز­گیری می­شنویم.

نكاتی برای بهبود ترمزگیری و افزایش عمر لنت ترمز:
1. گردش هوا به صورت كامل حول مجموعه دیسك و كلیپر باعث خنك شدن لنت و در نتیجه افزایش عمر آن می­شود. در سال 1991 كارخانه شورلت امریكا تعداد زیادی شكایت دریافت كرد كه همگی حاكی از كم بودن عمر لنت بود. راه­حل پیشنهادی كارشناسان شركت GM آن بود كه باد­شكن­های خودرو را از دو سمت قسمت جلویی آن برداشتند. این كار باعث وزش بهتر باد و خنك شدن لنت­ها و در نتیجه افزایش عمر آن شد.
2. در بسیاری از موارد ناكارایی ترمز به­دلیل عوض نشدن روغن ترمز است. به­طور مثال روغنی با دمای جوش 400 درجه سانتیگراد ، پس از یك سال استفاده، دمای جوش آن به 300 درجه سانتیگراد می­رسد كه نتیجه آن، تبخیر در مانورها و ترمزگیری­های شدید و كارایی نامناسب سیستم ترمز است. همچنین تبخیر روغن ترمز به ایجاد حالت قفلی خفیف به­واسطه نیروی پسماند ناشی از فشار بخار روغن می­انجامد كه همانند این است كه راننده پدال را فشار دهد و نگه دارد. این موضوع باعث استهلاك زود­­هنگام لنت می­شود.
3. در بسیاری از موارد كلیپر از منظر بیرونی هیچ مشكلی ندارد و كاملاً خك است اما داخل آن مملو از لجن و رسوب است كه این مسئله باعث ایجاد نیروی پسماند ناشی از رسوبات پشت پیستون كلیپر و استهلاك سریع لنت می­شود. برای حل این مشكل می بایست كلیپر باز و تمیز و به­طور كامل سرویس شود.
4. هرگز لنت­ها­ی آزبستی یا غیر­آزبستی را جایگزین لنت­های نیمه­فلزی نكنید؛ مگر این­كه تامین­كننده قطعات اجازه این تعویض را بدهد. لنت­های آزبستی یا غیر­آزبستی ساكت­تر از لنت­های نیمه­فلزی هستند ولی همانند لنت­های نیمه­فلزی تحمل گرما را ندارند. بنابراین در صورت جایگزینی غیر­مجاز لنت­های آزبستی یا غیر­آزبستی به جای لنت­های نیمه­ فلزی، به دلیل حرارت بالا شاهد كاهش عمر لنت و از بین رفتن سریع آن خواهیم بود

www.toyota-iran.com


آخرین ویرایش: پنجشنبه 12 آبان 1390 12:25 ب.ظ

 
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر